ASTEROID CITY, film
29. 8. 2023 ob 20:00
Komedija, drama, romanca, znanstvena fantastika … nič ne more zares opisati tega vizualno osupljivega filma Wesa Andersona, kjer se o umetnosti, žalovanju, vesolju in smislu vsega skupaj sprašujemo v družbi nekaterih najsvetlejših zvezd filmskega neba: Scarlett Johansson, Jasona Schwartzmana, Toma Hanksa, Steva Carella, Margot Robbie in mnogih mnogih drugih …
* Za upokojence, študente, dijake in brezposelne s potrdilom je cena vstopnice 5 €.
Wes Anderson / ZDA, Španija / 2022 / 104 min / angleščina
zgodba
1955. Asteroid City, število prebivalcev: 87. Največji znamenitosti mesta sta velikanski meteoritski krater in astronomski observatorij v njegovi bližini. Ta konec tedna se na srečanju zvezdoslovcev zbere pet nagrajenih dijakov, da bi predstavili svoje izume – toda slavje spektakularno prekine nepričakovani obiskovalec … Medtem v New Yorku junaki zgoraj opisane zgodbe, postavljene v izmišljeno puščavsko mesto, pripravljajo gledališko predstavo z naslovom Asteroid City …
iz prve roke
»Ko sem začel razmišljati, da bi rad snemal filme, so vsi gledali Botra, Taksista in Briana De Palmo. Ampak nas so v bistvu še bolj privlačili Marlon Brando, James Dean, Montgomery Clift in Elia Kazan – čustva tistega filmskega obdobja in njegova povezava z gledališčem. Vse se je morda začelo s Tramvajem Poželenje. Tennessee Williams je bil pomemben glas teh nemirnih in ranjenih likov. /…/ Posneti sem hotel gledališki film. Nekaj v zvezi s Paulom Newmanom in Joanne Woodward. Imeli smo idejo, da bi naredili film o gledališki igri, ki jo pripravljata. Poimenovati smo ga nameravali Automat, dogajanje pa naj bi bilo v celoti postavljeno v avtomat [avtomatizirana restavracija s hitro hrano, op. ured.]. Druga stvar, o kateri smo se pogovarjali, je bilo nekaj v stilu Sama Sheparda … Tako smo se iz avtomata preselili v puščavo. /…/ Rad imam Sama Sheparda, vedno sem ga imel rad. Z Owenom [Wilsonom] sva bila v času pred snemanjem najinega prvega skupnega filma naravnost obsedena z njim. Spomnim se, da sem bral, kako je govoril o moških, ki so se vrnili iz druge svetovne vojne in niso bili nikoli več takšni kot prej; o tistih nasilnih in zlomljenih očetih. S tem je Shepard odraščal tudi sam. /…/ Američani so odšli v vojno in se vrnili poškodovani. Ranjeni, obupani in izgubljeni ter v nasprotju s podobo podeželskega kluba, ki jo je skušala vzdrževati država. Kot dva železniška tira, ki se nikoli ne srečata. /…/ Morda so smrti bližnjih največji mejniki v naših življenjih. O tem govorijo filmi, vsaj mislim tako. O kozmični sili naših izgubljenih ljudi.«
– Wes Anderson
kritike
»Wes Anderson se priložnostnemu opazovalcu morda zdi kot nekdo, ki bodisi noče brati kritik svojih filmov ali pa jim verjame do absurdnosti. Tiste pikolovske mizanscene, simetrične kompozicije in natančne vožnje kamere, ki so postale predmet viralnih videov in hudomušnih memov, ne bodo kar tako izginile. Medtem ko drugi režiserji svojim kritikom odgovarjajo z iskanjem novih tem in pristopov, Anderson, tako kot pred njim Federico Fellini, samo še bolj odločno vztraja pri svojih slogovnih posebnostih. Moja kolegica Alison Willmore je njegovo zadnje delo, Francosko depešo, (pravilno) označila za ‘najbolj andersonovski film, kar jih je Wes Anderson kadarkoli posnel’. Verjetno bi lahko enako trdili za vsak novi Andersonov film, zagotovo pa to velja tudi za čudoviti Asteroid City. /…/ Drznost in lepota pričujočega dela izhajata iz načina, kako misterije človeškega srca povezuje s skrivnostmi znanosti in vesolja. /…/ Za norostjo Wesa Andersona se je vedno skrivala metoda, toda Asteroid City nas spomni, da se tudi za njegovo metodo skriva norost. In prav zaradi tega je tako velik umetnik.«
– Bilge Ebiri, Vulture